Eigen kracht in Jeugdhulp heeft grenzen

20150911_151935donderdag 27 februari 2025 22:48

De Gemeenteraad heeft een wijziging van de verordening Jeugdhulp vastgesteld. De meeste wijzigingen zijn technisch van aard en volgen uit jurisprudentie die stelt dat in de verordening zelf moet worden gedefinieerd op welke grond voorzieningen kunnen worden geweigerd door de gemeente. De ChristenUnie vond een aantal van deze voorwaarden te scherp en heeft daarom een aantal wijzigingsvoorstellen ingediend.

Het eerste amendement van de ChristenUnie "Eigen mogelijkheden versterken.... waar mogelijk" is unaniem door de Gemeenteraad aangenomen. Dit amendement bevat een kleine aanpassing van de tekst die benadrukt dat mensen weliswaar zelf verantwoordelijk zijn om oorzaken van overbelasting weg te halen als ze een beroep doen op jeugdhulp maar dat niet het onmogelijke kan worden gevraagd. Zo kan van mensen worden gevraagd om werktijden aan te passen. Maar dit heeft wel grenzen. NIet iedereen heeft een beroep waarbij werktijden aangepast kunnen worden.

Twee andere amendementen kregen geen meerderheid. In het ene amendement wilde de ChristenUnie zorgen dat het college meer oordeelruimte zou krijgen zodat maatwerk mogelijk zou zijn. In het laatste amendement ging het specifiek over het vervoer naar jeugdhulp. Soms is een gehandicapte afhankelijk van een aangepast vervoermiddel hiervoor. In de verordening staat dat iemand die een aangepast vervoermiddel heeft geen aanspraak kan doen op vervoer door de gemeente. Raadslid Frank Visser: "Het kan echter zijn dat iemand een aangepast vervoermiddel heeft voor de korte afstand wat niet geschikt is voor langere afstanden. Zoals het nu in de verordening staat moet de gemeente dan toch het vervoer weigeren. Dat kan toch niet de bedoeling zijn". De praktijk zal nu moeten uitwijzen of er problemen ontstaan door de te strakke formulering in de verordening. 

A M E N D E M E N T Eigen mogelijkheden versterken… waar mogelijk

Dit amendement hoort bij Vaststellen Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025

De indieners stellen de raad voor om het voorstel te wijzigen:

We stellen vast dat:

  • Bij het verstrekken van individuele voorzieningen van ouders wordt verwacht dat zij hun eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen versterken (artikel 3.4 vierde lid);
  • In dit vierde lid staat opgesomd door welke zaken ouders hun eigen mogelijkheden en probleemoplossend vermogen moeten versterken onder andere door oorzaken van overbelasting waar mogelijk weg te nemen;

 

We overwegen dat:

  • De toevoeging “waar mogelijk” in meerdere onderdelen van de opsomming wordt genoemd, maar niet bij het aanpassen van werktijden en het inzetten van het sociale netwerk;
  • Werktijden niet altijd aan te passen zijn en dit in ieder geval bij veel beroepen zijn grenzen kent bijvoorbeeld in de zorg en het onderwijs;
  • Als ouders hun baan verliezen dit ook de jeugdige treft en dit uiteindelijk kan leiden tot een groter beroep op hulp van de overheid;
  • Als van ouders teveel wordt gevraagd zij hier aan onderdoor kunnen gaan, dit ten koste kan gaan van de jeugdige en tot veel maatschappelijke schade kan leiden;
  • Werk en inzet van het sociale netwerk dus wel een afweging kunnenn zijn bij het verstrekken van een individuele voorziening voor jeugdhulp, maar dat dit maatwerk vraagt en dus oordeelsruimte voor het college;

 

We stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen:

 

Het beslispunt:

 

  • 1. De Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025 vast te stellen.

 

te wijzigen in:

 

  • 1. De Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025 vast te stellen met dien verstande dat artikel 3.4 vierde lid onderdelen d en f  worden gewijzigd in “d. Werktijden waar mogelijk aan te passen; (…) f. Het sociaal netwerk waar mogelijk in te zetten en te werken aan het vergroten van het sociale netwerk;” en de toelichting op de verordening overeenkomstig dit amendement wordt aangepast.

 

De volgende leden dienen een aanpassing op het voorstel in:

Frank Visser, ChristenUnie

Tula vd Sanden, VVD

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

 

A M E N D E M E N T

Maatwerkoordeel B&W zelfredzaamheid en medische noodzaak vervoer

 

Dit amendement hoort bij Vaststellen Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025

 

De indieners stellen de raad voor om het voorstel te wijzigen:

 

We stellen vast dat:

  • Uitgangspunt is dat ouder(s) in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor het (regelen van) vervoer van de jeugdige van en naar de jeugdhulpaanbieder (artikel 2.3 eerste lid);
  • Volgens artikel 2.3 tweede lid het verstrekken van vervoer door het college een “kan”-bepaling is en er dus geen verplichting is voor de gemeente het vervoer toe te kennen;
  • Er volgens de aanhef van artikel 2.3 vierde lid geen sprake van een medische noodzaak of beperking in de zelfredzaamheid is in de situaties beschreven in dit vierde lid;
  • Eén van deze situaties gaat over de situatie wanneer ouders hun kind niet naar de jeugdhulplocatie kunnen vervoeren vanwege werkverplichtingen (artikel 2.3 vierde lid onderdeel a);

 

We overwegen dat:

  • De aanhef van artikel 2.3 vierde lid geen ruimte laat voor een afweging van het college voor een positief besluit in genoemde situaties en dit niet past bij de oordeelsruimte die het college wel heeft conform artikel 2.3 tweede lid;
  • Als ouders hun baan verliezen dit ook de jeugdige treft en dit uiteindelijk kan leiden tot een groter beroep op hulp van de overheid;
  • Ouders ook werkzaam kunnen zijn in de zorg of het onderwijs en het bijvoorbeeld in dat geval voor de samenleving in sommige situaties beter is als wel vervoer in het kader van jeugdhulp wordt aangeboden;
  • De verantwoordelijkheid van ouders inderdaad leidend moet zijn, maar ook zijn grenzen kent;
  • Als van ouders teveel wordt gevraagd zij hier aan onderdoor kunnen gaan, dit ten koste kan gaan van de jeugdige en tot veel maatschappelijke schade kan leiden;
  • Werk dus wel een afweging kan zijn bij het verstrekken van vervoer voor jeugdhulp, maar dat dit maatwerk vraagt en dus oordeelsruimte voor het college;

 

We stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen:

 

Het beslispunt:

 

  • 1. De Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025 vast te stellen.

 

te wijzigen in:

 

  • 1. De Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025 vast te stellen met dien verstande dat artikel 2.3 vierde lid aanhef wordt gewijzigd in “Het college kan oordelen dat er geen sprake is van een medische noodzaak of beperking in de zelfredzaamheid in de volgende situaties:”

 

De volgende leden dienen een aanpassing op het voorstel in

Frank Visser, ChristenUnie

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

A M E N D E M E N T

Eigen vervoer niet altijd beschikbaar of geschikt

 

Dit amendement hoort bij Vaststellen Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025

 

De indieners stellen de raad voor om het voorstel te wijzigen:

 

We stellen vast dat:

  • Uitgangspunt is dat ouder(s) in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor het (regelen van) vervoer van de jeugdige van en naar de jeugdhulpaanbieder (artikel 2.3 eerste lid);
  • Er geen sprake van een medische noodzaak of beperking in de zelfredzaamheid is in de situaties beschreven in artikel 2.3 vierde lid;
  • Eén van deze situaties gaat over de situatie wanneer ouders een aangepast vervoersmiddel voor de jeugdige hebben ontvangen op grond van o.a. de Wmo of de verordening leerlingenvervoer (artikel 2.3 vierde lid onderdeel f);

 

We overwegen dat:

  • Mensen zonder beperking de ene keer de fiets, de andere keer de bus en weer een andere keer de auto kunnen pakken;
  • Net zo zeer voor jeugdigen met jeugdhulp het meest passende vervoermiddel per situatie kan verschillen;
  • Het goed denkbaar is dat een jeugdige met beperking een vervoersmiddel voor specifieke situaties toegekend heeft gekregen maar dat er goede redenen kunnen zijn dat dit vervoersmiddel niet voor alle vervoersbewegingen ingezet kan worden bijvoorbeeld vanwege de beschikbaarheid van de chauffeur of vanwege fysieke beperkingen van de chauffeur of omdat de chauffeur meerdere kinderen heeft die hulpbehoevend zijn;
  • De jeugdige op basis van de Wmo kan beschikken over een driewielfiets voor dagelijkse vervoerbewegingen binnen een stadsdeel, maar deze niet geschikt is voor het afleggen van een grotere afstand naar jeugdhulp;
  • Situaties waarin het Wmo-vervoermiddel wel geschikt is al worden afgevangen door artikel 2.3 vierde lid onderdeel c waarin staat dat er geen sprake is van een beperking in de zelfredzaamheid als de jeugdige in staat is om zelfstandig met eigen vervoer of met het openbaar vervoer te reizen en hiervoor artikel 2.3 vierde lid onderdeel f dus niet nodig is;
  • In de landelijke regeling voor gehandicaptenvervoer (Valys) niet zo zwart/wit wordt geredeneerd maar bijvoorbeeld wordt gewerkt met een kilometerlimiet om overmatig gebruik te voorkomen;
  • De verantwoordelijkheid van ouders inderdaad leidend moet zijn, maar ook zijn grenzen kent;
  • Als van ouders te veel wordt gevraagd zij hier aan onderdoor kunnen gaan, dit ten koste kan gaan van de jeugdige en tot veel maatschappelijke schade kan leiden;

 

We stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen:

 

Het beslispunt:

 

1. De Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025 vast te stellen.

 

te wijzigen in:

 

1. De Verordening Jeugdhulp gemeente Haarlem 2025 vast te stellen met dien verstande dat artikel 2.3 vierde lid onderdeel f wordt geschrapt;

 

De volgende leden dienen een aanpassing op het voorstel in:

Frank Visser, ChristenUnie

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

« Terug