Actieplan fietsparkeren: mooie stallingen maar niet goed voor kortparkeren

WP_20160419_09_08_13_Prodonderdag 27 februari 2025 23:18

De komende jaren wordt fors geinvesteerd in het verbeteren van het fietsparkeren in de Haarlemse binnenstad. De nieuwe stalling aan het Houtplein is bijna klaar en binnenkort start de bouw van een grote fietsenstalling in de kelder van de voormalige V&D. Ook zijn er plannen voor een fietsenstalling in het voormalige pand van de Bristol in de Kruisstraat.

De ChristenUnie is blij met het programma fietsparkeren. Er wordt flink geïnvesteerd in stallingen, regels worden duidelijker en er komt betere handhaving.

Op 4 punten willen wij een wijziging.

  • Ten eerste. Het college wil fietsenrekken weghalen in de buurt van de nieuwe stallingen. En dan alleen bij supermarkten wat fietsvakken terugschilderen. Je zal maar naar de Jumbo of de Dekamarkt gaan op de Gedempte Oudegracht en even snel een boodschap doen. Nu kan je fiets daar nog in een rek. Straks is het rek weg. Voor een snel boodschapje zullen fietsers echt niet de V&D kelder ingaan. Gevolg: de fietsen belanden op straat, op zijn gunstigst in het door de wethouder geschilderde vak. Dat wordt 1 groot mikado spel van omgevallen fietsen.  Daarom heeft de ChristenUnie een motie ingediend om een experiment te doen met ultrakort parkeren: fietsen op straat parkeren bij een rek of fietsnietje voor maximaal 2 uur en de resultaten dan te vergelijken met de door het college voorgestelde fietsvakken zonder aanbindmogelijkheden en zonder handhaving. Helaas heeft een meerderheid van de Gemeenteraad dit voorstel verworpen.

  • Ten tweede: behoud de bewaking in stallingen. Alleen maar toezicht is een recept voor fietsendiefstal en wordt door alle deskundigen afgeraden. Ook hierover hebben wij een motie ingediend. Het scheelde maar een haartje maar helaas heeft ook deze motie het niet gehaald met 18 stemmen tegen en 17 stemmen voor.
     
  • Ten derde: hebben wij aandacht gevraagd voor het voorstel om een fietsparkeerverbod in het oosten van de binnenstad rond Anegang en Kleine Houtstraat in te voeren. Hier zijn immers stallingen ver weg. Ook hierover hebben wij een motie ingediend maar ook hier was helaas geen meerderheid voor.

  • Ten vierde miste de ChristenUnie een visie op fietsenrekken waar je fietsen goed kunt aanbinden. Daar zou de wethouder zich op moeten richten in plaats van op de voorliefde voor fietsvakken. Want fietsendiefstal is echt een serieus probleem. De wethouder heeft toegezegd te kijken of in Haarlem een ander type rekken kan worden gaan gebruikt.

M O T I E vreemd aan de orde van de dag 

Experiment (ultra) kort fietsparkeren: handhaven in plaats van weghalen rekken

Ingediend in de raadsvergadering van 27 februari 2025.

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • Het college volgens “Fietsparkeren Uitvoeringsplan 2025” in de binnenstad het gebied wil uitbreiden waar een parkeerverbod geldt buiten de voorzieningen (blz. 19);
  • Rekken op straat in deze zones worden verwijderd (blz. 17) omdat het college gebruik van openbare stallingen wil stimuleren;
  • Tegelijkertijd ultra kort parkeren (minder dan 1 uur) volgens het college niet alleen in vakken, maar ook in rekken zou moeten kunnen (blz. 16);
  • Ook in het nieuwe uitvoeringsplan de handhaving in fietsparkeervoorzieningen op straat pas na 34 dagen zal gebeuren (30 dagen stallingstermijn + 4 dagen begunstigingstermijn) en er dus in rekken geen handhaving voorzien is op (ultra) kort parkeren (blz. 21);
  • Het college voor kort parkeren rond supermarkten kiest voor groene vakken in plaats van rekken;

We overwegen dat:

  • Openbare ruimte schaars is en het daarom van belang is dat waar mogelijk fietsparkeercapaciteit voor lang en kort parkeren worden gecombineerd;
  • Voor lang parkeren fietsvakken onwenselijk zijn en voor kort parkeren fietsvakken diefstalgevoelig zijn en de Fietsersbond daarom meermaals heeft gepleit altijd een aanbindmogelijkheid te bieden;
  • Tour de Force een notitie heeft gepubliceerd waarin wordt uitgewerkt hoe gehandhaafd kan worden op (ultra) kort parkeren van fietsen[1];
  • Op basis hiervan in enkele andere steden de mogelijkheid bestaat om te handhaven op (ultra)  kort parkeren: zo wordt er in Zaandam tussen 7 en 19 uur gehandhaafd op maximaal 4 uur parkeren op enkele locaties in de binnenstad[2] en in Tilburg op maximaal 1 uur[3];
  • Ook de Haarlemse APV na de voorgestelde wijziging de mogelijkheid biedt om te handhaven op een kortere parkeerduur op aangewezen plekken;

We vragen het college om:

  • Als experiment gebruik te maken van de mogelijkheid in de APV om in de binnenstad in het gebied waar buiten de voorzieningen een fietsparkeerverbod zal gelden één of meerdere locaties aan te wijzen met aanbindmogelijkheden die tijdens het experiment bestemd worden voor (ultra) kort parkeren waarbij een fiets overdag maximaal 1 of 2 uur mag worden gestald en hier ook op te handhaven;
  • Tijdens dit experiment de resultaten op deze locaties te vergelijken met locaties zonder maximale parkeerduur en zonder voorzieningen om aan te binden;
  • Op basis van dit experiment te evalueren of het handhaven op (ultra) kort fietsparkeren op specifieke locaties in de binnenstad zoals bijvoorbeeld langs de Gedempte Oudegracht een goed alternatief is voor het vervangen van fietsenrekken door fietsvakken of zelfs weghalen van fietsenrekken;

En gaat over tot de orde van de dag.

De volgende leden dienen deze motie vreemd aan de orde van de dag in: 

Frank Visser, ChristenUnie

 

 

M O T I E vreemd aan de orde van de dag 

Behoud de bewaking in de stallingen

Ingediend in de raadsvergadering van 27 februari 2025.

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • Het college volgens “Fietsparkeren Uitvoeringsplan 2025” in de openbare stallingen het stallingsproces wil uniformeren en daarom het stallingsbewijs in de stallingen Botermarkt en Smedestraat wil afschaffen (blz. 15) waarmee het stallingsregime wijzigt van “bemenst-bewaakt” naar “bemenst-toezicht”;

We overwegen dat:

  • In het voorgestelde stallingsregime iedereen vrij toegang heeft tot de stalling;
  • Een fietsendief hiermee zonder enige controle een fiets kan stelen;
  • In veel stallingen in Amsterdam ingecheckt kan worden met een OV-chipkaart, bankpas of fietstag;
  • NS positieve ervaringen heeft met dit soort digitale systemen;
  • Het college aangaf dat andere steden negatieve ervaringen hadden met dergelijke digitale systemen maar hier geen voorbeelden van heeft gegeven;

We vragen het college om:

  • Te onderzoeken welk digitaal bewakingssysteem middels in- en uitchecken bruikbaar is in de Haarlemse stallingen al dan niet in combinatie met bemenst toezicht en of het mogelijk is dit in te voeren in tenminste één van de nieuwe stallingen (Verwulft of Kruisstraat) om hier verdere ervaring mee op te doen;
  • Zolang een dergelijk digitaal bewakingssysteem niet is ingevoerd het systeem met de bonnetjes te handhaven in de fietsenstalling Smedestraat;

En gaat over tot de orde van de dag.

De volgende leden dienen deze motie vreemd aan de orde van de dag in: 

Frank Visser, ChristenUnie

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

 

M O T I E vreemd aan de orde van de dag 

Aan de gang met de Anegang

Ingediend in de raadsvergadering van 27 februari 2025.

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • Het college volgens “Fietsparkeren Uitvoeringsplan 2025” een fietsparkeerverbod wil introduceren in het gebied rond de Anegang buiten de voorzieningen (blz. 19);
  • Het college erkent dat in de omgeving van de Lange Veerstraat/Anegang/Warmoesstraat een tekort aan fietsparkeervoorzieningen of de loopafstand naar een stalling te groot is, terwijl de openbare ruimte hier niet geschikt is voor meer fietsrekken (blz. 4);
  • Dit gebied volgens het college wel geschikt voor een mogelijke bewaakte stalling in de toekomst (blz. 4);

We overwegen dat:

  • Handhaving van een fietsparkeerverbod niet reëel en ook juridisch aanvechtbaar is als er onvoldoende voorzieningen zijn;
  • Er geen concrete actie wordt voorgesteld om te komen tot een bewaakte stalling in het oostelijke deel van de binnenstad;
  • De financiële mogelijkheden beperkt zijn voor het realiseren van meer stallingen, maar kansen zoals bijvoorbeeld zich hebben aangediend in de Kruisstraat, niet verloren mogen gaan;
  • Bij de uitvraag door het college over de besteding van de incidentele middelen in januari 2023 de suggestie van een inpandige fietsparkeervoorziening op de hoek Anegang/Lange Veerstraat is meegegeven;

We vragen het college om:

  • Het fietsparkeerverbod te beperken tot die gebieden waar op loopafstand een stalling met voldoende fietsparkeercapaciteit beschikbaar is;
  • In overleg met winkeliers, horeca en andere belanghebbenden op zoek te gaan naar een locatie voor een bewaakte stalling in het oostelijke deel van de binnenstad (omgeving Anegang/Lange Veerstraat) en indien zich een kans voordoet dit voor te leggen aan de Raad;

En gaat over tot de orde van de dag.

De volgende leden dienen deze motie vreemd aan de orde van de dag in: 

Frank Visser, ChristenUnie

Danny van Leeuwen, Actiepartij

Sander van den Raadt, Trots Haarlem

« Terug